torsdag 8 november 2007

Del 1: Baka med surdeg, surdegsbröd


Surdegsbröd, enklare än jag trodde

Gjorde den här bloggen för att sprida lite kunskap om hur lätt det är att baka riktigt bröd, utan bagerijäst.
Något riktigt gott bröd att köpa i affärerna finns ju trots allt inte.
När jag googlade runt efter info om hur man bakar surdegsbröd framställde nästan alla det som om det var "pyssligt", "svårt" och allmänt krävande att baka utan jäst. Fick experimentera mig fram själv får att få ett vettigt arbetssätt.
Visade sig att det inte är mer arbetskrävande än vanlig bakning. Det tar längre tid och lite planering underlättar, men själva arbetsinsatsen är bara marginellt större. egentligen tycker jag det är enklare att baka riktigt surdegsbröd än vanligt, eftersom den är så tålig. Inga tider att passa.
Brödet blir nyttigare och godare. Nyttigare eftersom alla sädesprodukter innehåller antinutrienter, de bryts ju ned under surdegsprocessen. Man får i sig mer av de näringsämnen som brödet innehåller.
Surdegskulturen är en stabil symbios mellan jästceller och laktobakterier som redan finns naturligt på sädeskornen och därmed i mjölet.
Den är väldigt tålig, så det är inte så noga med temperaturer och tider. Jag har sjabblat hur mycket som helst, det har alltid blivit bra.


1. Köp en påse grovt rågmjöl














2. Läs
Läs på paketet hur man startar själva surdegskulturen













3. Följ instruktionerna på påsen











Eller klicka på bilden så ser du dem där

Tålamod, några dagar
Sen tar det en till tre dagar innan man kan sätta igång..,

Knådmanick!
Man behöver nån sorts maskin som knådar degen. En hushållsassistent från Electrolux är vad jag har, funkar bra.




PS. OBS! Ignorera Kungsörnens recept på "Knubbiga surdegslimpor" som står på påsen

Kungsörnens variant är inget riktigt surdegsbröd, utan vanliga limpor, bakade med jäst och smaksatta med lite surdeg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Vilket jättebra tips. Jag har sökt av hela nätet tycker jag efter surdegsbakning. Skulle gått en kurs men den var fullbokad. Nu har jag hittat hit via google och ska nu baka detta bröd. Känns jättespännande at frysa in degen och ta fram.
Jag vill gärna länka dig från min blogg säg till om det inte är ok.
Ha en bra dag!
Carola